Alakformáló gyakorlatok

Az idei Infoéra konferencián két előadásom volt a szabadszoftver szekcióban. Az első diáit láthatod itt, a beszámolót alant…

Zamárdi. November 20-22. Infoéra.

Az informatikatanárok éves konferenciáján hárman képviseltük a szabadszoftveres kultúrát. Szekcióvezetőnk, Rózsár Gábor, egy iskolában használt nagyipari szintű csoportmunkaszoftvert, Kovács Lajos a Novell ingyenes OpenLab szervermegoldását, én pedig grafikai és tipográfiai bogaraimat mutattam be.

Első előadásom “Alakformáló gyakorlatok” címmel a professzionális szemléletű, s immár magyarul is dokumentált grafikai szoftverekről szólt. Az ebéd utáni időben kiemelt sikerként könyvelhetem el, hogy csak ketten aludtak el a bemutatón.

A diákról talán nem dekódolható, de arról szólt a prezentáció:

  • …hogy sokszor nem világos nekünk, infótanároknak sem, hogy miért tanítjuk a számítógépes grafikát. Márpedig, ha nem tűzünk ki célokat, ne csodálkozzunk, hogy nem is érjük el azokat.
  • Szerintem a számítógépes grafika célja a vizuális kommunikáció nyelvezetének megismerése. Egyébként valami döbbenetesen erős grafikus hardverrel áldott meg bennünket a Jóisten. Nem véletlen, hogy az információk 83%-át vizuálisan fogadjuk be, s dolgozzuk fel…
  • Az informatikatanár pedig jelenleg abban a drámai szituációban őrlődik, hogy látja a professzionális világ döbbenetes reklámjait, filmjeit, nyomtatványait és honlapjait egyrészt, másrészt a gépteremben Paint-tel vakarászó diákokat. Mi ehhez képest Bánk bán dilemmája, vagy Toldi szerelme?…
  • Márpedig a számítógépes grafika oktatásához két dolog kell: eszköz és tudás. Az üzleti világ szoftverei méregdrágák, viszont rendkívül jól dokumentáltak. A szabadszoftveres világ eszközei ingyen beszerezhetőek, de eleddig kevés könyv jelent meg róluk, főleg nem magyar nyelven.
  • Sokan úgy gondolják, hogy az ingyenes eszközök inkább a bóvli kategóriába sorolhatóak. Pedig Paint-ről Photoshopra váltani nagyjából olyan teljesítmény, mint Írország tengerpartjáról helyből Amerikáig ugrani. Míg ugyanezt Gimp-ből egész könnyen megtehetjük. Szinte minden eljárást implementáltak a szoftverbe.
  • Először a rajzoló-festő programokat mutattam be. Olyan eszközöket használhatsz ezekben a szoftverekben, mint a valóságban — azzal a különbséggel, hogy használat után nem kell mosogatni azokat. Iszonyú drága hardveres kiegészítőkkel lehet csak kényelmesen használni ezeket: digitalizáló táblákkal és tollakkal. Ilyen programok a MyPaint és a Krita.
  • Az egér viszont nem rajzra való. Inkább kézremegés-szkennerként működik.
  • Majd a képszerkesztő programokról beszéltem, melyek rétegtechnikákat használnak a rajzfilmkészítés analógiájára, emellett digitális sötétkamra- és retusáló eszközöket is. Ismerkedésre ajánlom a GIMP programot és Baráth Gábor könyvét. A demonstráció Rosie Hardy kitűnő videója volt.
  • Aztán áttértünk a síkidom-formázásra, melyet vektorgrafikus programokkal, Inkscape-pel és a magyar Inkscape könyvvel érdemes elsajátítani.
  • E két könyvet az FSF.hu Alapítvány támogatta.
  • A Grafit Animációs Tábor hét évvel ezelőtti Gőtepete-projektjével mutattam be a Blender program lehetőségeit. A séf mai ajánlata ehhez Ádám István könyve, a Blender Kódex.
  • Azoknak pedig, akik a szoftveres tudás mellé egy kis tervezőgrafikát is szeretnének tanulni az Inkscape könyv Okosságok fejezetét ajánlom…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.