Szabadúszó grafikus, tanár. Saját vállalkozásában, a PESTO DESIGN-ban weboldalakat, arculatot tervez, illusztrál. A weben vektorgrafikát oktat.
Mellesleg mindezt Inkscape-pel teszi. Szép Istvánnal beszélgetünk nyuszikról, tervezőgrafikáról, szemléletről és tervekről.
—
{Ezzel a beszélgetéssel indul interYOU rovatunk. A kérdéseket azért számoztuk, hogy kialakuljon egy párbeszéd a kommentekben az egyes témákról. Kérdezzetek, szóljatok hozzá!}
1) Oktató anyagokat keresve találtam rád a Youtube-on, egy aranyos karaktertervet — egy kis rókát — készítettél Inkscape-ben. Mivel foglalkozol, mit csinálsz egyébként?
Erre a kérdésre azt szoktam felelni, hogy nyuszikat rajzolok, az emberek meg fizetnek érte. Persze ez nem így van, de jól kifejezi, hogy menyire szeretem a munkámat. Szabadúszó grafikus vagyok, weboldalakat, arculatokat tervezek és illusztrálok. És igen, emellett rókákat meg nyuszikat rajzolok, abban pihenek és tartom szinten a rajztudásom. 🙂
2) Szakmai önéletrajzodból megtudtam, hogy rajztanárként végeztél, de többnyire mint designer dolgoztál. Hogy jöttek ezek a lehetőségek? S hogy állsz a tanítással? Mennyire képezik manapság a vizuális kommunikáció — leánykori nevén rajz — tanárait a számítógépes grafikára?
Igen, tanári végzettségem van, de már a főiskola mellett elkezdtem kis grafikai munkákat vállalni, majd cégeknél dolgozni. Tanítottam is 7-8 évig a BKF-en és a Schola Europában. Egy ideje most online oktatok, és nagyon szeretem. Nyilván nem ugyanaz az interakció, de nagyon jó!
A vizuális kommunikáció egy tágabb terület mint a rajz, ide tartozik a média, a videó, animáció és a grafika oktatása is. Én 10 éve végeztem, akkor nem kaptunk szerintem még elég számítógépes grafikai ismeretet, ma már ezekre több hangsúlyt fektetnek.
2) Kik a példaképeid a klasszikus grafika, s a számítógépes grafika világában?
Hú nincs igazán példaképem, olyan akit kiemelnék. Inkább azt mondom érnek hatások, követek sok aktív alkotót Facebookon és Behance-en, fórumokon beszélgetek, vagy kiállításra járok. Ha nagyon ki kellene emelnem valakit, akkor ajánlanám az Ilovedoodle néven tevékenykedő srácot. Bölcs, vicces és aranyos munkái vannak.
3) CorelDraw, Flash, MOHO: vektorgrafikus illusztrációs vagy animációs programok. Szerinted miben van a vektorgrafika ereje? Kiknek ajánlanád?
Az ereje mindenképp a méretezhetősége és a rugalmassága. Imádom, hogy ha nem tetszik egy alakzat színe, egy kattintással megváltoztathatom, imádom, hogy a saját szabályaim szerint rajzolhatok. És miután kész, akármekkorára méretezhetem ugye, és mehet webre, nyomdába, bárhova. A lényeg, hogy vonalas rajz helyett foltban és színekben kell gondolkodni. Azt szoktam mondani, hogy olyan ez mint a gyurmázás vagy a papírkivágás.
4) Emellett oktatótevékenységedet a neten sokan az Inkscape-hez kötik. Nem ciki egy grafikusnak egy ingyenes programmal dolgozni? Hogyan tudod beilleszteni a munkafolyamatodba? Mi az, amit “élesben” alkotsz vele?
Egyáltalán nem ciki, miért lenne az? A grafika minősége nem függ feltétlenül a használt programtól. A logoim és illusztrációim teljes mértékben Inkscape-ben készülnek, de tervezek vele illusztrált weboldalt, szórólapot is. Az ötlet számít és a befektetett munka!
Az ügyfelet nem az érdekli, hogy milyen számítógéppel vagy milyen programmal dolgozol. Hanem az, hogy készítsd el a munkát időre és a munkád generáljon bevételt a cégnek. Ha ez megvan, más nem számít 🙂
5) Összehasonlítva a kereskedelmi programokkal (pl. CorelDRAW), mi az, amiben hasonló kondíciókat tud felmutatni az Inkscape, s van-e amiben pluszt nyújt? Mi az, ami hiányzik esetleg belőle?
A plusz nyilván a hozzáférhetősége – így találtam meg anno 2006-ban is. Nem volt a gépekre telepítve Illustrator sem Corel, és kellett valami a diákjaimnak. Gyorsan megtanultam és ezzel tanítottam az arculattervezést. Az előnye, hogy nagyban hasonlít ezekre a programokra, szinte ugyanazokat hozza, könnyű az alapokat elsajátítani. Én nagyon megszerettem, otthon érzem benne magam.
Amit hiányolok egyelőre az a natív CMYK export -mindig megoldom, de macerás- illetve szeretnék gradient masht is végre, az jó játék lenne.
6) Sokan vagyunk, akik nem végeztek semmilyen iskolát, csak érdekel bennünket a számítógépes rajzolás. Tanárként mit tanácsolnál az outsidereknek? Hogy induljanak el? Fontos-e pl. a kézirajz?
Fontos persze, de ez is csak egy része a látás és a képi gondolkodás fejlesztésének. Tudnom kell mit szeretnék megjeleníteni, hogy fogok hozzá, milyen érzéseket akarok kiváltani a szemlélőből stb.
A tanácsom, hogy rajzoljatok sokat, és élvezzétek. Ne legyen ez munka, legyen kaland az, hogy tanulsz és fejlődsz. És kövessetek online művészeket, stílusokat amik tetszenek. Nem kell másolni, de lessétek el ami jó és találjátok meg a stílusotokat. 🙂
7) Melyek azok a területei a grafikai tervezésnek, amit különösen szeretsz? Milyen speciális problémákba lehet ezeknél belebotlani? Milyen érzék, kompetencia, varázserő kell ahhoz, hogy ezeket valaki tűrhetően, jól művelje?
A két nagy kedvencem most az arculattervezés és az illusztráció. Az előbbi a nehezebb, egy nagyon egyszerű formában kell sok tartalmat elmondani. Szerintem szükség van a fentebb említett képi gondolkodáson túl sok türelemre és kitartásra, hogy az ember mindig keresse a legjobb megoldásokat. A legtöbb logó amit tervezek azért tetszik az ügyfeleknek mert átgondolt és okos, nem azért mert “fel van díszítve” effektekkel. Szóval, igen, ez a legfontosabb, megtalálni a sok lehetőség közül a legjobbat.
8) Ha egy gazdag nagybácsi (mint pl. az inkscape.hu) levenné a válladról a megélhetés gondjait, mi lenne az a három projekt, amit magad örömére szívesen megvalósítanál?
Ó de jó kérdés! Mindegyik projekthez épp csak ez kellene, pár hétnyi nyugi 😀
- A rajzolás mellett hobbiból játékokat csinálok Game Maker-ben, szeretnék egyet legalább megjelentetni hivatalosan. Az első projekt egy videojáték lenne, ami több mint egy éve van félkész állapotban, és szeretném már befejezni…
- A második azt hiszem egy gyermekkönyv lenne, ahol illusztrálhatnék kedvemre. Jó lenne látni a munkáimat nyomtatásban, és kíváncsi vagyok a gyerekek szeretnék-e a dolgaimat.
- A harmadik… egy kiállítás a munkáimból. Csak ahhoz olyan munkák is kellenének, ami mint tudjuk szintén időbe telik 🙂
Kívánjuk, hogy mielőbb valósuljanak meg ezek a terveid, álmaid! Köszönöm a beszélgetés! Várjuk hozzászólásaitokat lent!
István munkáit láthatjátok az alábbi helyeken:
4. kérdés: Ciki-e? Örülök, hogy ilyen jó tapasztalatod van. Én sokszor találkoztam azzal az arisztokratikus nézettel, hogy a grafikus MAC gépet használ és nem PC-t, a vektorgrafika kvázi szabványa az Illustrator, vagy aki Corel-t használ, azt sajnáljuk le.
Most egy művészeti iskolában fogunk kiépíteni szabad szoftverekkel egy géptermet, hogy a diákok fel tudjanak készülni a vizsgáikra.
Szerintem szemléletet kell oktatni és nem programot, de ezzel nem mindenki ért egyet. Azt mondják, a munkahelyen úgy is Photoshopot fognak majd használni, miért érje őket hátrány?
Amennyire -outsiderként- beleláttam, a grafikusok általában — ha éppen gépre fanyalodnak az igazi papír/vászon helyett — a wacomjukat meg a hozzá adott stylust használják, a szoftvertől meg a géptől pedig annyit várnak el, hogy helyesen kezelje azt, aztán legyenek benne színek, esetleg rétegek, meg néhány fajta ecset.
Szia Gabro!
Ez inkább a digitális festésre, képszerkesztésre jellemző. Abban igazad van, hogy jó megrajzolni, és a koncepció, a vázlat készítésénél összehasonlíthatatlanul jobb a papír.
A vektorgrafikát én azért szeretem, mert semmi nagy attrakció nem kell hozzá. Elég az ötlet. Azt meg egérrel szépen lehet formázni.
Amit István említett, hogyha nem webre dolgozol, akkor viszont hátrány, hogy az Inkscape nem tud CMYK színrendszerben menteni. Szabad szoftverből ott van a Scribus, ami le tudja cserélni ilyenkor a színeket RGB-ből CMYK-ba.
Köszönöm az interjút!
Van sok negatív tapasztalatom is persze. De nem igazán zavar ki mit mond, amíg az ügyfél elégedett a munkámmal. Szeretek Inkscapet használni, gyorsan dolgozom benne és jól, az ügyfélnek ennyi kell.